16/2 2012 !!

För exakt 3år sen kl 13.45 förlovade jag mig med finaste Samuel! ♥
3 ÅR SEN??!!?
Känns som igår. Min mamma gapa i telefon att "hon minsann inte har så gamla barn!!". Haha!
Synd bara att jag jobbar 16-21...
Jag som hade tänkt göra värsta lasagnen med keso och grejer...Får bli till helgen istället.

Just nu håller jag på att baka bröd. Morotsbröd. Inget vetemjöl i såklart.
Detta brödet har jag gjort flera gånger för det är så jävla gott.

Ingredienser

3 st

5 dl Arla Ko mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt Arla smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk örtsalt

Gör så här

Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och örtsalt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.



Källa: www.arla.se

Nu hade jag i lite fiberhavregryn och vetekli också och inte bara rågsikt, det går säkert bra med grahamsmjöl eller fullkornsdunkelmjöl.

Min frukost idag blev:
Mellanfil med egengjord müsli med färska jordgubbar,
2 knäckebröd. 1 med skinka, 1 med ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Stammis?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Du glömmer väl inte att skriva in din bloggadress?

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0